Навчальний предмет «Українська мова» посідає особливе місце серед шкільних предметів, бо є не лише об’єктом вивчення, а й засобом навчання, а отже, і потребує рішучішого переорієнтування процесу оволодіння учнями знаннями про мову й формування мовних, мовленнєвих умінь і навичок до повноцінного засвоєння всіх ліній змісту мовної освіти, визначених Державним стандартом, – мовленнєвої, мовної, соціокультурної і діяльнісної (стратегічної).
Вивчення української мови і літератури здійснюватиметься:
для 5-6-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664;
для 7-9-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66;
для 10-11-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
для спеціалізованих шкіл (класів), з поглибленим вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв, колегіумів:
5-6 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664 (додаток 8);
7-9 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 № 66;
10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 №834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов:
5-6 класи - за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 зі змінами, внесеними наказом МОН України 29.05.2014 № 664 (додаток 3);
7-9 класи – за Типовим навчальним планом спеціалізованих шкіл цього типу, затвердженими наказом МОН України від 13.03.2006 № 182;
10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 №834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додаток 19);
для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням предметів художньо-естетичного циклу:
5-6 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664 (додатки 6-7);
7-9 класи – за Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу, затвердженими наказом МОН України від 13.05.2005 № 291; 10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додатки 21 та 22);
для 8-9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням окремих предметів – за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОНмолодьспорт України від 23.05.2012 р. № 616;
для білінгвальних класів:
5-6 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664;
7-9 класи – за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН від 07.07.2009 № 626;
10-11 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додаток 20);
для вечірніх (змінних) загальноосвітніх шкіл:
5-6 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 664 (додатки 14-17);
7-9 класи – за Типовими навчальними планами, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 р. № 66 (додатки 20, 21);
10-11 (12) класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 р. № 834 зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додатки 24, 25);
Варіативна складова Типових планів може використовуватися на:
збільшення кількості годин для вивчення української мови і літератури. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми з української мови чи літератури, передбаченої навчальною програмою, здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин фіксується у календарному плані, що погоджується керівником навчального закладу чи його заступником. Вчитель записує проведені уроки на сторінках класного журналу, відведених для цього предмета;
запровадження факультативів, курсів за вибором з української мови і літератури;
індивідуальні заняття та консультації з української мови і літератури.
Курси за вибором можуть бути розраховані на 9, 18, 35 чи 70 академічних годин.
За рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором може здійснюватися на сторінках класного журналу або в окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також приймається навчальним закладом.
Факультативи, групові та індивідуальні заняття проводяться для окремих учнів, чи груп учнів. У класному журналі (у випадку відсутності вільних сторінок – в окремому журналі) зазначається склад групи, яка відвідує факультативні заняття з предметів, та ведеться облік відвідування. Оцінювання навчальних досягнень учнів може здійснюватися за рішенням педагогічної ради.
Мінімальна наповнюваність груп для факультативних занять у міських загальноосвітніх навчальних закладах має становити 8, сільських – 4 учні. При меншій кількості учнів, за необхідності, створювати міжкласні та міжшкільні факультативи, курси за вибором учнів.
Однак, ураховуючи, що організація профільного навчання на етапі допрофільної (8-9 класи) та профільної (10-11 класи) освіти мають свої особливості, що спричинені об’є-ктивними і суб’єктивними причинами, можливим є узгодження обраної програми з ре-альною ситуацією. Так, обравши курс за вибором на 35 годин на рік, учитель має право скоригувати кількість годин і ущільнити матеріал, якщо згідно з реальними обставина-ми може викладати лише факультативний курс на 17 годин на рік. Можливим є й зворотній процес, коли факультативний курс може бути використаний як курс за вибором. Кількість годин на вивчення кожної теми, збільшення навчального матеріалу має бути скоригованим у календарно-тематичному плануванні до програми курсу за вибором. У такому випадку скоригована програма має бути погоджена на засіданні методичного об’єднання загальноосвітнього навчального закладу і затверджена керівником цього навчального закладу. У пояснювальній записці до програми обов’язково необхідно за-значити, на основі якої програми курсу за вибором або факультативу (за чиїм авторст-вом), відповідно до якого посібника, схваленого Міністерством, розроблено скоригований варіант.
Поділ класів на групи при вивченні української мови здійснювати відповідно до нормативів, затверджених наказом МОН України від 20.02.2003 № 128. За наявності позабюджетних асигнувань та залучення додаткових коштів дозволяється поділ класів на групи і при наповнюваності, меншій від нормативної, а також при вивченні літератури (за рішенням місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування).
Під час організації індивідуальної форми навчання з української мови і літератури чітко дотримуватись вимог Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від 20.12.2002 №732, зареєстрованого в Мін'юсті України 08.01.2003 за №9/7330 (із змінами згідно з наказом МОНУ від 05.02.2003 №61).
Навчальні програми, підручники, методичні посібники тощо використовуємо відповідно до СПИСКІВ, яким надано гриф Міністерства освіти і науки України або схвалення для використання у загальноосвітніх навчальних закладах:
№
з/п
|
Назва
|
Автор
|
Клас
|
Видавництво
|
Документ про надання грифа
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
-
|
Навчальна програма для ЗНЗ «Українська мова. 5-9 класи" (укладачі Шелехова Г.Т., Пентилюк М.І., Новосьолова В.І., Гнаткович Т.Д., Коржова Н.Б., Таранік-Ткачук К.В.)
|
5-6
|
ВД «Освіта»
|
Наказ МОНМС
від 06.06.2012
№ 664
|
-
|
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська мова. 5-12 класи»
|
7-9
|
Перун
|
Лист МОН
від 23.12.2004
№ 1/11-6611
|
-
|
Українська мова. Програми для ЗНЗ (класів) з поглибленим вивченням української мови (авт. колектив, керівник Караман С.О.)
|
8-9
|
Грамота
|
Наказ МОН
від 22.02.2008
№ 122
|
-
|
Збірник програм курсів за вибором і факультативів з української мови
(за заг. ред. К.В.Таранік-Ткачук)
|
8-11
|
Грамота
|
Лист ІІТЗО
від 29.06.2010
№ 1.4/18-Г-361
|
-
|
Українська мова. Програми для профільного навчання учнів ЗНЗ. Технологічний, природничо-математичний, спортивний напрями, суспільно-гуманітарний напрям (економічний профіль). Рівень стандарту (укл. М.І. Пентилюк, О.М. Горошкіна, А.В. Нікітіна)
|
10-11
|
Грамота
|
Наказ МОН
від 28.10.2010
№ 1021
|
-
|
Українська мова. Програми для профільного навчання учнів ЗНЗ. Суспільно-гуманітарний напрям (історичний, правовий, філософський профілі); філологічний напрям (профіль – іноземна філологія); художньо-естетичний напрям. Академічний рівень (укл. Г.Т. Шелехова, В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф)
|
10-11
|
Грамота
|
Наказ МОН
від 28.10.2010
№ 1021
|
-
|
Українська мова. Програми для профільного навчання учнів ЗНЗ. Філологічний напрям, профіль – українська філологія. Профільний рівень (укл. Л.І. Мацько, О.М. Семеног)
|
10-11
|
Грамота
|
Наказ МОН
від 28.10.2010
№ 1021
|
-
|
Програма факультативного курсу «Стилістика української мови. 10-11 класи» (авт. Авраменко О.М., Чукіна В.Ф.)
|
10-11
|
Грамота
|
Лист ІІТЗО
від 02.07.2013
№ 14.1/12-Г-260
|
-
|
Програма факультативного курсу «Ділове мовлення в медицині» (укладач Л.М.Гувайнюк)
|
10-11
|
Черніве цький ОІППО
|
Лист ІІТЗО
від 19.11.2013
№ 14.1/12-Г-646
|
-
|
Орієнтовна програма навчальної практики з української мови і літератури. 5-8,10 класи (укладачі Піскорська Л.І., Гуріна Л.В., Любчич Т.М)
|
5-8, 10
|
Мандрівець
|
Лист ІІТЗО
від 29.02.2012
№ 1.4/12-Г-66
|
-
|
Експериментальна програма «Українська мова» (укл. О.О.Ілюшина, С.І.Тригуб)
|
7
|
Технічний ліцей
|
Лист ІІТЗО
від 19.11.2013
№ 14.1/12-Г-646
|
-
|
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська література. 5-9 класи» (авт. колектив, керівник Мовчан Р.В.)
|
5-6
|
ВД «Освіта»
|
Наказ МОНМС
від 06.06.2012
№ 664
|
-
|
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська література. 5-12 класи»
|
7-9
|
Перун
|
Лист МОН
від 23.12.2004
№ 1/11-6611
|
-
|
Українська література. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української літератури (авт. Бондар Н.П., Левчик Н.В., Мовчан Р.В., Цимбалюк В.І., Сулима М.М.)
|
8-9
|
Грамота
|
Наказ МОН
від 22.02.2008
№ 122
|
-
|
Програма факультативного курсу «Загальнокультурний контекст вивчення української літератури у 8-9 класах» (укл. З.О.Шевченко)
|
8-9
|
Інститут педагогіки НАПН України
|
Лист ІІТЗО
від 19.11.2013
№ 14.1/12-Г-641
|
-
|
Збірник програм курсів за вибором і факультативів з української літератури
(за заг. ред. К.В. Таранік-Ткачук)
|
8-11
|
Грамота
|
Лист ІІТЗО
від 29.06.2010
№ 1.4/18-Г-362
|
-
|
Українська література. Програми для профільного навчання учнів ЗНЗ. Філологічний напрям (профіль української філології). Профільний рівень (авт. колектив, керівник Жулинський М.Г.)
|
10
|
Грамота
|
Наказ МОН
від 22.02.2008
№ 122
|
-
|
Українська література. Програми для профільного навчання учнів ЗНЗ. Природничо-математичний, технологічний, спортивний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями; філологічний напрям (профілі – іноземна філологія, історико-філологічний). Академічний рівень (авт. колектив, керівник Жулинський М.Г.)
|
10
|
Грамота
|
Наказ МОН
від 22.02.2008
№ 122
|
-
|
Українська література. Програми для профільного навчання учнів ЗНЗ. Природничо-математичний, технологічний, спортивний, суспільно-гуманітарний, художньо-естетичний напрями; філологічний напрям (профіль – іноземна філологія). Академічний рівень (укл. М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. за заг. ред. Р.В. Мовчан)
|
10-11
|
Грамота
|
Наказ МОН
від 22.02.2008
№ 122
|
-
|
Українська література. 10-11 класи. Програми для профільного навчання учнів ЗНЗ. Філологічний напрям (профіль –українська філологія). Профільний рівень (укл. М.Г. Жулинський, Г.Ф. Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В. Мовчан, Н.В. Левчик, М.П. Бондар, О.А. Камінчук, В.І. Цимбалюк. За заг. ред. Р.В. Мовчан)
|
10-11
|
Грамота
|
Наказ МОН
від 22.02.2008
№ 122
|
-
|
Програма факультативного курсу «Сучасне українське фентезі» (укладач Н.М.Логвіненко)
|
11
|
Інститут педагогіки НАПН України
|
Лист ІІТЗО
від 19.11.2013
№ 14.1/12-Г-642
|
|